Field Service Management uitgelegd

De Field Service industrie kan alleen maar voordeel halen uit het gebruik van Field Service Management (FSM) technologieën om processen te optimaliseren. Het biedt vele onmiddellijke en lange termijn voordelen, zoals een verbeterde klanttevredenheid, een snellere reactietijd en besparingen op tijd en middelen.

De Field Service industrie wordt geconfronteerd met tal van uitdagingen die uw productiviteit beïnvloeden. Maar niets is onmogelijk zonder de hulp van Field Service Management (FSM) tools. Met een FSM-oplossing kan u heel wat bekende valkuilen vermijden en ervoor zorgen dat uw bedrijf, inclusief uw hele serviceteam, de beste service kan leveren.

Wat is Field Service Management (FSM)?

Field Service Management (FSM) helpt u bij het organiseren en optimaliseren van uw field operations. Optimaal Field Service Management zorgt ervoor dat uw diensten aan de kwaliteitsnorm voldoen, of het nu gaat om inspectie, onderhoud, installatie of een ander facet van het Field Service spectrum.

De voordelen van Field Service Management

  • Steeds toegang tot real-time informatie: de connectie tussen FSM en het Internet of Things (IoT) vormt een Big Bang van mogelijkheden, van real-time toegang tot gegevens uit het veld tot automatische analyses en gegenereerde rapporten. 
     
  • Betere klantervaring: het is niet altijd evident om de specifieke behoeften van uw klant te kennen, laat staan eraan te voldoen. Het leveren van een uitstekende klantenservice is echter snel de norm en prioriteit geworden in de Field Service industrie. Door middel van technologie kunt u dit optimaliseren door over veel klantgegevens te beschikken, waardoor u tijd en kennis hebt om een proactieve strategie te handhaven als het gaat om het bedienen van uw klanten met wat ze nodig hebben, wanneer ze het nodig hebben.
     
  • Automatisering: Field service houdt zonder digitalisering veel tijdrovend, handmatig administratief werk in, maar Field Service Management heeft dit aanzienlijk veranderd. De FSM-oplossing bespaart u enorm veel tijd wanneer het gaat om een groot aantal taken, zoals planning, facturering, het instellen en versturen van herinneringen, maar ook het archiveren van klantgegevens en het genereren van rapporten. 
     
  • Meer focus: Dankzij alle voordelen kunt u zich met de FSM-oplossing concentreren op wat belangrijk is: uw klanten bedienen met de beste service die uw bedrijf te bieden heeft.

Belangrijkste kenmerken van een succesvolle Field Service Management oplossing

  • Voorraadbeheer: bij Field Service hoort vaak de installatie van apparatuur. Het is echter niet eenvoudig om uw inventaris bij te houden wanneer iedereen van uw team komt en gaat van de ene locatie naar de andere. Een FSM-oplossing zorgt ervoor dat u uw uitrusting nooit uit het oog verliest, en geeft zelfs aan waar in het veld deze zich bevindt en wie ermee werkt.
     
  • Duidelijke communicatie: één van de valkuilen in de Field Service industrie is duidelijke en open communicatie. Als u snel en consistent kan communiceren over al uw processen en medewerkers heen, zorgt u ervoor dat u uw hele team kan organiseren en uitrusten met de kracht van kennis en informatie.
     
  • Altijd op schema: een team managen, het is en blijft een uitdaging. FSM-oplossingen zorgen voor het moeiteloos (in)plannen van uw activiteiten en teamleden. 
     
  • Tijdsregistratie: voor de komst van FSM-oplossingen was dit een handmatig proces, maar anno 2023 is dat verleden tijd en voorkomt u zo tal van handmatige fouten. Met de FSM-oplossing kan u onder andere het vroeger inklokken en vergeten uitklokken voorkomen, urenstaten exporteren voor eenvoudige loonverwerking en nog veel meer.
     
  • Rapportage: FSM, waarborgt en automatiseert correcte rapportage over uw departementen heen. Een FSM-oplossing maakt het gemakkelijk om een grote input van gegevens te gebruiken en te vertalen in volledig geautomatiseerde en rapporten waar alle info voor u kant-en-klaar staat ter interpretatie.
     
  • Taakbeheer: Elke dienstverlener binnen uw bedrijf heeft zijn eigen kwaliteiten en bevoegdheden. Dankzij technologie kan uw planningsteam eenvoudig zien welke dienstverlener gecertificeerd is voor een bepaalde opdracht en op welk moment hij/zij nog beschikbaar is. Dit voorkomt mogelijke mismatches en zorgt voor een efficiënte en correcte planning.
     
  • Compliance: afhankelijk van de dienst die u aanbiedt, moet u voldoen aan lokale of internationale overheidsinstanties en hun voorschriften, of misschien moet u verplichte procedures of checklists volgen. FSM-oplossingen zorgen ervoor dat u over alles beschikt wat u nodig hebt om aan de voorschriften te voldoen door middel van gestandaardiseerde checklists en meer.

Creëer ogen in het veld. Automatiseringstools maken uw buitendienstprocessen beheersbaar, mobiel, analyseerbaar en verder.

Meer weten?

Creëer ogen in het veld. Automatiseringstools maken uw buitendienstprocessen beheersbaar, mobiel, analyseerbaar en verder.