Make it or break it: waarom sommige startups succesvol zijn wanneer andere falen

Verschillende factoren kunnen ervoor zorgen dat sommige startups succesvoller zijn dan andere. We spitten even de allesbepalende factoren die het succes van een startup bepalen uit voor u.

Een startup in het leven roepen is altijd een riskante zet, maar sommige gemotiveerde ondernemers zijn bereid om alles te doen wat nodig is om een mogelijk faillissement te voorkomen. Zelfs als ze weten dat 90 procent van de startups faalt als gevolg van concurrentie of andere factoren die een startende onderneming maken of breken. Over het algemeen zal een startup blijven drijven of helemaal naar de bodem zinken, maar wat zijn de allesbepalende factoren die ervoor zorgen dat uw organisatie storm op zee kan overleven? 

Wijze beslissingen

In elk bedrijf moeten lastige beslissingen worden genomen, vooral in bedrijven die nog maar net zijn opgestart of nog niet eens uit de startblokken zijn. Jonge ondernemers met grote dromen missen vaak de praktische ervaring om die dromen werkelijkheid te laten worden. Luisteren naar de juiste mensen met deze ervaring en toon de wil om hun advies toe te passen.

De startup factor

Het klinkt misschien voor de hand liggend, maar om een succesvol startend bedrijf te runnen, moet een beginnende ondernemer over drie kwaliteiten beschikken: focus, motivatie en toewijding. De meeste ondernemers hebben dit, omdat het starten of zelfs maar denken aan het nemen van dergelijke risico's veel motivatie vereist, maar je focus houden op lange termijn, ook wanneer het moeilijk gaat, vergt veel inspanning.

Als u erin slaagt om deze drie kwaliteiten in gedachten te houden en dagelijks toe te passen, bent u op weg om uw zakelijke doelstellingen te bereiken. 

Prijs

De prijs die u betaalt

Bij startups staat er veel op het spel en dat geldt ook voor opstartkosten. Startups hebben vaak investeerders nodig om rond te komen en onmiddellijke winst is niet gegarandeerd. Het is dan ook geen verrassing dat de meeste startups falen voordat ze een eerlijke kans hebben gekregen om hun te bewijzen. Dit komt meestal door een gebrek aan financiering of inadequaat financieel beheer. Het aangaan van zware leningen kan bijvoorbeeld averechts werken als u het rendement van uw investering en uw financiële draagkracht niet vooraf en in detail analyseert.

Risico's nemen hoort erbij, maar als u ervoor zorgt dat elk risico een berekend risico is met een back-up plan, minimaliseert u de kans om slechte financiële beslissingen te nemen.

De prijs die u vraagt

De vier P-strategie mag niet ontbreken in uw bedrijfsstrategie. Hierbij speelt uiteraard de prijs een belangrijke rol. Uw producten op de markt brengen is niet vanzelfsprekend, ongeacht uw ervaring. U moet de markt grondig begrijpen en  het uitvinden van een product wil niet zeggen dat de markt hier altijd op zit te wachten. Veel startups falen omdat ze dit soort marktkennis over het hoofd zien of missen. Weten wat uw publiek wil en hoe u hen kunt verleiden om uw product of dienst te kopen, is van cruciaal belang voor de groei van uw bedrijf.

Flexibiliteit

Test uw dienst, luister naar de feedback van uw klanten, en wees niet bang om een versnelling terug te schakelen om uw strategie aan te passen als u niet onmiddellijk het gewenste resultaat bereikt.

Vallen en opstaan

Zelfs de grootste ondernemers hebben meerdere keren gefaald voordat ze uiteindelijk succes behaalden. Ze bleven steeds geloven dat hun dromen op een dag zouden uitmonden in succes. Alleen door te falen kan men leren om het beter te doen. 

“Waarom startups falen” checklist:

  • Onvoldoende focus, motivatie, passie
  • Niet luisteren naar adviseurs, investeerders of de markt
  • Luisteren naar de verkeerde mensen, iedereen blindelings vertrouwen
  • Gebrek aan belangrijke kennis over financiën, marketing, management en bedrijfsvoering
  • Te veel tegelijk willen, torenhoge leningen aangaan
  • Geen marktbehoefte
  • Te veel concurrentie
  • Slechte marketingstrategie
  • Vertrouwen in processen of business intelligence die niet schaalbaar zijn 

“Waarom startups succesvol zijn” checklist:

  • De start-up wordt gedreven door passie en toewijding
  • Vasthouden aan het plan, een goed gedefinieerd plan wel te verstaan, maar met de bereidheid om bij te sturen waar nodig
  • Geduld en doorzettingsvermogen
  • Observeren, luisteren en leren, van adviseurs maar ook van de markt (oftewel consumenten en concurrenten)
  • Leiderschap met een hoofdletter "L"
  • Passie en kennis in evenwicht brengen