‘To CRM or not to CRM’, dat is niet langer de vraag voor bedrijven. CRM is belangrijker dan ooit en vormt tegenwoordig de hoeksteen van de best presterende bedrijven. De echte vraag is: hoe voorkomt u dat u op CRM-uitdagingen stuit die bedrijven zoals het uwe tegenhouden om te profiteren van voor de hand liggende voordelen? Bijvoorbeeld: ervoor zorgen dat uw verkopers uw middelen inzetten voor de meest interessante leads en de meest rendabele klanten.

Waarom zien bedrijven gewoonlijk af van CRM?

Van onze klanten weten we dat de verwachte hoge kosten een belemmering vormden tijdens vergaderingen tussen de verkoop- en marketingmedewerkers en de financieel verantwoordelijke over de optimalisering van de verkoopprocessen. Andere bedrijven zien misschien op tegen nog een tijdrovend en duur project waarvoor geen ruimte is tijdens de nu al drukke werkdag.

Met name de integratie van CRM in de overige bedrijfssystemen vormde niet geheel onterecht een struikelblok. De traditionele manier van integratie vereist een legertje aan programmeurs die dagenlang aan het coderen zijn om het CRM-systeem compatibel te maken met bijvoorbeeld de Office-programma’s, het financiële systeem en de bedrijfswebsite. Zowel de integratie als het onderhoud van CRM dwong bedrijven er in het verleden toe om aanzienlijk te investeren in hoogwaardige interne expertise op dat gebied of om hun krachten te bundelen met dure, externe consulenten. Wist u dat u tegenwoordig niet meer bij deze uitdagingen hoeft stil te staan als u CRM overweegt? Maar hierover later meer.

Daarom is CRM interessant voor u

Met CRM kunt u informatie over klanten eenvoudig via één gemakkelijk toegankelijke locatie delen. Zo kan het verkoopmanagement vol vertrouwen belangrijke beslissingen nemen over de prioriteit van commerciële inspanningen. Daarnaast krijgt het management meer inzicht, zodat het de meest rendabele leads uit de juiste doelgroepen op het juiste moment in het aankoopproces kan genereren. Hierdoor wordt het verkoopproces korter en groeit de omzet.

Negen redenen waarom u CRM zou moeten overwegen

1. Uw verkoopmanagement heeft geen goed overzicht op de bezochte leads en klanten.
Met een actueel, geïntegreerd CRM-systeem krijgt u als verkoopdirecteur in een overzichtelijk dashboard een goed overzicht van de activiteiten voor zowel bestaande als potentiële klanten.

2. Het is lastig te controleren of de verkoopmiddelen voor rendabele leads en nieuwe klanten worden ingezet.
Met CRM ziet u in één oogopslag of de verkopers hun energie in de meest rendabele leads en klanten steken. U weet zeker dat de verkopers zowel oude bekenden als nieuwe, en misschien wel aantrekkelijkere, soorten klanten bezoeken.

3. U hebt geen goed overzicht op de verkooppijplijn.
Met een CRM-systeem krijgt het verkoopmanagement een helder beeld van hoe dichtbij een nieuwe overeenkomst is of hoe groot de kans is dat een potentiële klant een daadwerkelijke klant wordt. De verkoopmanager krijgt zo een toekomstgericht beeld van de verwachte verkoop.

4. Belangrijke kennis verlaat het bedrijf wanneer een verkoper vertrekt.
Met CRM kunnen uw verkoopmanagers en verkopers eenvoudig hun kennis en informatie met elkaar delen. Iedereen is op de hoogte, wat niet het geval is als kennis over klanten in handen van één persoon is.

5. Belangrijke gegevens zijn moeilijk offline of onderweg te bewerken.
Als uw verkopers tablets gebruiken, kunnen ze ook offline met CRM werken. Zo raakt u geen gegevens kwijt, want het systeem werkt ook zonder internetverbinding op mobiele toestellen.

6. U kunt campagnes niet in goede banen leiden.
Vervang tijdrovende Excel-formulieren door dynamische, geautomatiseerde marketinglijsten. Zo beschikt u in luttele seconden over een dwarsdoorsnede van (potentiële) klanten waarop u campagnes wilt richten.

7. U hebt geen overzicht over de mogelijkheden voor cross- en upselling.
Een CRM-systeem volgt automatisch de kooppatronen van klanten en stelt producten of diensten voor waarin ze mogelijk ook geïnteresseerd zijn. En dat kan uw omzet ten goede komen.

8. Uw klantendienst heeft onvoldoende informatie over de klant.
Als alle activiteiten van de klant meteen op het scherm verschijnen wanneer hij belt, weet u zeker dat u uw belangrijkste klanten de beste aandacht en dienstverlening kunt bieden.

9. U kampt met verkeerde bestellingen.
Dankzij een gestandaardiseerde goedkeuringworkflow wordt de offerte automatisch goedgekeurd en op kwaliteit gecontroleerd voor ze naar (potentiële) klanten gaat. Zo voorkomt u verkeerde bestellingen.

 

Neem de eenvoudige en snelle weg naar de voordelen van CRM
Veel bedrijven hebben met CRM resultaten behaald die u wellicht als muziek in de oren zouden klinken. Gelukkig profiteert u voortaan gemakkelijker dan ooit optimaal van de mogelijkheden van CRM. NORRIQ kan u hiermee helpen.
 


Meer weten?

 Download gratis ons e-book

 

CRM Microsoft Dynamics CRM Click to like!

Stijn Hannes

Operations Director