3 Tips om met PIM succes te creëren in de hele organisatie

Als u veel verschillende producten heeft of deze op vele kanalen op de markt brengt, is Product Informatie Management haas onmisbaar. De oplossing brengt alle productinformatie samen in één systeem. De voordelen voor de commerciële afdelingen zijn duidelijk, maar hoe creëer je succes met PIM in het hele bedrijf?

Meeting in kantoor

PIM

Je kent het waarschijnlijk wel. Een product of productlijn verandert en u besteedt zeeën van tijd om handmatig verschillende spreadsheets, bestanden, websites, catalogi, presentaties en meer bij te werken. Het kost tijd en de meeste mensen hebben ervaren dat ze een of meer items missen, of zelfs onderweg verkeerde informatie invoeren. En het zal zeker niet eenvoudiger zijn als de verantwoordelijkheid voor de verschillende kanalen wordt gedeeld tussen verschillende afdelingen of rollen. Je denkt dat er een slimmere manier moet zijn om met deze hoeveelheden aan informatie om te gaan - en dit is waar PIM in beeld komt.

Wat is PIM?

Een PIM-oplossing verzamelt en structureert alle productinformatie in één systeem, een soort productdatabase die uw ERP-systeem verbindt met alle kanalen die gegevens bevatten. Dat wil zeggen, een systeem waarmee u kunt werken en gegevens kunt bijwerken en de wijzigingen eenvoudig kunt exporteren naar alle plaatsen waar ze moeten worden gebruikt, b.v. fysieke mappen, websites, e-commerce oplossingen, in-store displays, ERP-systemen, etc.

Creëert overal een meerwaarde

Maar een effectieve PIM-oplossing is niet alleen een systeem, het is ook een strategisch voordeel. Het spreekt voor zich je enorm veel tijd bespaart door alle productinformatie op één plek te onderhouden en te beheren. Maar de voordelen gaan verder. Omdat gebrekkige productinformatie meer kost dan de meeste mensen denken en PIM niet alleen de lat hoger legt voor elk commerciële onderdelen van uw bedrijf. Correct geïmplementeerd, zal PIM een meerwaarde waarde bieden voor het hele bedrijf.

De gegevensorganisatie kan worden vertrouwd

Met PIM kunt u uw processen stroomlijnen en automatiseren en gegevens effectief naar alle relevante kanalen distribueren. Tegelijkertijd kunt u ondubbelzinnig eigendom van gegevens toewijzen en zorgen voor transparantie en overzicht in het hele bedrijf. Zo is de organisatie eenvoudig en transparant en kunnen alle werknemers vertrouwen op de gegevens waarmee ze in contact staan. De gegevenskwaliteit is aanzienlijk verbeterd en kan ook worden gevoeld in uw magazijn en klantenservice, die snel minder retouren en minder tijdrovende vragen van klanten zullen ervaren.

Verkoop meer

PIM betekent ook dat het bedrijf een veel snellere time-to-market heeft en een assortiment veel sneller kan uitbreiden naar zowel oude als nieuwe markten. En in feite ervaren sommige bedrijven die PIM implementeren ook een omzetstijging. Mede omdat de groei van e-commerce hogere eisen stelt aan productinformatie - en hoe beter uw productgegevens, hoe gemakkelijker klanten online bij u kunnen winkelen. En dan vergemakkelijkt PIM ook het werken met productteksten die uiteindelijk bepalen welke producten Google het eerst vindt. Last but not least biedt PIM ook een solide brug naar externe platforms, zoals online marktplaatsen en dergelijke, die steeds belangrijker worden voor zowel B2B- als B2C-bedrijven.

Over het algemeen zijn er veel voordelen uit te halen als u wat verder kijkt dan Product Management bij het tekenen van de lijnen voor de PIM-oplossing.

3 goede tips over PIM

Maar hoe doe je dat? We hebben onze ervaring samengebracht in 3 goede tips:

1 - Breng ook de ondersteunende processen in kaart

Hoewel de productmanagers van het bedrijf snel zullen genieten van een efficiëntere workflow met PIM, kan er een groot potentieel zijn om ook de ondersteunde werkprocessen in kaart te brengen en te optimaliseren, zodat de oplossing in het hele bedrijf verankerd is. Kijk bijvoorbeeld. op de interfaces tussen productontwikkeling en inkoop, of tussen productie en voorraad. We merken vaak dat PIM veel meer kan dan de meeste mensen denken.

2 - Betrek de juiste personen vanaf het begin

Het is van vitaal belang dat belangrijke mensen uit alle belangrijke zakelijke gebieden en processen er vanaf het begin bij betrokken zijn en dat ze goed gekleed zijn met een goed begrip van waar de oplossing het bedrijf zal brengen. De werknemers die in het dagelijks leven met PIM moeten werken, moeten altijd worden betrokken en vanaf het begin het licht vanaf het einde van de tunnel kunnen zien. Bij het project moeten naast productmanagers, marketing en IT ook medewerkers zijn betrokken - denk breed en helemaal van productontwikkeling tot verkoop en marketing.

3 - Denk PIM zowel intern als extern

Werk aan productinformatie moet gebaseerd zijn op uw eigen organisatie en klantbehoeften, dus houdt altijd zowel uzelf als de klanten in gedachten. De PIM-oplossing moet intuïtief en gebruiksvriendelijk zijn voor werknemers die met het systeem werken - en tegelijkertijd de behoeften en wensen van klanten naar informatie weerspiegelen. Duidelijke KPI's op basis van klantwaarde zorgen er ook voor dat uw benchmarks daadwerkelijk de hele onderneming verhogen en dat u de verwachte ROI op uw investering krijgt.