e-Commerce in Covid-19 tijden

Het belang van e-commerce werd zeer opvallend tijdens de corona-crisis. Waar voorheen e-commerce een trend was, is dit nu veranderd in een must-have. De behoefte aan een online winkel groeide net zo snel als de pandemie van Covid-19. Is uw bedrijf klaar voor deze online tool?

Gesloten winkel door COVID-19 pandemie

Opeens werd duidelijk dat normaal inhouse shoppen fragiel is en zochten bedrijven dringend naar een online oplossing. In slechts twee maanden tijd werd het belang van e-commerce duidelijk, met 87% van de organisaties die e-commerce nu prioriteit geven in hun digitale transformatie.

De bedrijven die al een up-and-running online winkel hadden, profiteerden natuurlijk van een vliegende start toen het coronavirus en de lockdown in ons leven kwam. Maar dat betekent niet dat er geen ruimte is voor extra spelers op de markt. Maar vergeet niet uw doelen in het achterhoofd te houden wanneer u deze stap zet! Als u geen duidelijke doelen heeft (lange en korte termijn), wordt uw online winkel snel een belemmering. Bepaal dus eerst uw key performance indicators (KPI's) zodat deze zeer duidelijk maar realistisch zijn. En als u ervoor kiest om deze doelen te bereiken, zorg er dan voor dat u het op de juiste manier doet. Hiervoor rekenen op de juiste partner is cruciaal.

Integratie staat centraal

Als u succes wilt met e-commerce, moet u zorgen voor integratie met uw ERP-systeem. Het kan verleidelijk zijn om één van de vele e-commerce-oplossingen op de markt te kiezen en deze met interfaces aan uw ERP-oplossing te koppelen. Maar intelligente e-commerce vereist échte integratie. Beschikt uw bedrijf al over een ERP-oplossing zoals Dynamics NAV of Dynamics 365 Business Central? Dan hebt u al een geweldige tool om mee te beginnen. Dit systeem helpt uw bedrijfsprocessen reeds soepel te laten verlopen, maar het kan nog meer: uw marktpositie verbeteren.

Maak het u gemakkelijk met geautomatiseerde processen

Met een geïntegreerde e-commerce-oplossing worden heel wat zaken eenvoudiger. Zo kunt u uw bestaande verkoop-, opslag- en facturatieprocessen hergebruiken. Al uw data en informatie worden opgeslagen in één systeem, dit is een groot voordeel aangezien u deze maar op één plek moet onderhouden. Met een geïntegreerd systeem kunt u al uw bedrijfsprocessen automatiseren, bijvoorbeeld uw bestellingen uit de online winkel worden automatisch overgebracht naar uw Dynamics NAV of Dynamics 365 Business Central, die dan orderbevestiging, facturering, etc. opmaken. Verhoog uw efficiëntie en verlaag uw kosten met een automatisch systeem dat aan uw behoeften voldoet.

Meer leads dankzij nieuwe marketing opportuniteiten

Met een geoptimaliseerde online shop ontvangt u data van uw klanten. Uw online winkel kan deze gegevens gebruiken om uw marketingstrategie te verbeteren. Zo kan u werken met gepersonaliseerde inhoud en bottom-line campagnes. Ontdek alle voordelen van een effectieve, geautomatiseerde e-mail marketingcampagne met een geïntegreerde e-commerceoplossing.

De volgende stap met PIM 

Door de online winkel te integreren met uw ERP-processen, kunt u prijzen en kortingen in het ERP-systeem beheren. Dit betekent heel wat tijdsbesparing, aangezien u geautomatiseerde processen ontvangt voor bestellingen, voorraad, facturering en logistiek via de online winkels en ERP-systemen. En indien u klaar bent voor de volgende stap, kunt u ook zorgen voor integratie in een PIM-systeem, zo zorgt u ervoor dat alle productinformatie, zoals omschrijvingen, foto's en prijzen altijd correct en actueel zijn in uw online winkel.

Vergeet de kwaliteit niet van uw website

Snelheid van uw online winkel is een cruciale parameter. Als u denkt dat uw online winkel sneller zou kunnen zijn, aarzel dan niet om er iets aan te doen.

Meer weten over e-commerce?