Een interview met Sales Account Manager Thomas

Thomas is al een tijdje actief als sales account manager bij NORRIQ. Een gevarieerde job, waar hij veel plezier uit haalt. Wij voelden Thomas aan de tand over zijn functie binnen het bedrijf.

Thomas Franckx als Sales Account Manager

Thomas, wat doe je juist bij NORRIQ? 

Ik sta in voor de sales bij NORRIQ. Vaak gaat het om een lang traject, met heel wat stadia. Het is een super gevarieerde job. Enerzijds is er heel wat interne communicatie met de collega’s en anderzijds beheer ik een aantal bestaande klanten of ga ik op zoek naar nieuwe klanten. Bij sales komt heel wat kijken. Van de eerste kennismaking - ‘de intake’ naar het ontwikkelen van een opportuniteit  bijvoorbeeld  een demo of een proof of concept – tot het winnen van het vertrouwen en dus een formele bevestiging krijgen over de toekomstige samenwerking. Die verschillende stappen in ons verkooptraject kunnen al snel enkele maanden tot soms meer dan een jaar in beslag nemen. En net dat houdt het ook wel spannend. Elke dag is anders en er zijn heel wat uitdagingen die mijn pad kruisen. Ik ben in elk geval blij dat ik mijn steentje kan bijdragen aan de groei van NORRIQ.

Geweldig! En waar krijg je zelf het meeste energie van?

Ik vind die afwisseling super. Uiteraard is het fijn om deals binnen te halen en zorgt dat voor motivatie, maar ook van de communicatie met collega’s kan ik genieten. Het hele proces, zowel intern als extern dat bij sales komt kijken, maakt het leuk. Als team duidelijk die resultaten boeken geeft een enorme voldoening.

Hoe moeilijk is het om klanten te overtuigen?

We zitten met een lange salescyclus, dus verkopen is niet eenvoudig. In ERP-, CRM- of BI-projecten kan de minste wijziging een grote invloed hebben op het resultaat. Het is belangrijk om continu voldoende voeling te houden met het dossier. Echt verkopen of overtuigen is trouwens niet nodig, het gaat hem vooral over vertrouwen winnen. Dat gaat met mondjesmaat en er zijn verschillende stappen voor nodig. We proberen vanuit sales al te focussen op het in kaart brengen en verbeteren van processen. En onze markt bulkt van interessante bedrijven en bedrijfsprocessen. Eens een organisatie onze meerwaarde inziet, dan wordt het leuk. Dan gaat het verkoopproces vaak al een heel stuk gemakkelijker. En het feit dat we als Microsoft-partner werken met bewezen technologische oplossingen helpt ook wel een handje.

Als je een klant binnenhaalt, waarom kiezen ze dan voor NORRIQ?

Omdat we meerwaarde scheppen en over heel wat expertise beschikken. We kennen de business en kunnen best practices uit de sector implementeren. Onze consultants hebben stuk voor stuk heel wat ervaring en dat weten klanten wel te waarderen. Ze vinden in ons een partner die hun business begrijpt. Onze industrie-focus is nooit zo fel geweest. Het feit dat we met de bewezen technologie van Microsoft werken, is uiteraard ook een troef.
Als ik na zo’n lang beslissingtraject (ook voor de klant) vraag waarom ze nu voor NORRIQ gekozen hebben dan zijn verregaande expertise en professionaliteit de twee vaakst voorkomende antwoorden. Onze marketing, sales, projectteams en consultants maken echt wel het verschil. De professionaliteit die we door die mensen uitstralen is wat NORRIQ, NORRIQ maakt.

Wat maakt van iemand een échte NORRIQ-Ster?

Bij NORRIQ beschik je maar beter over de ‘work hard, play hard’ mentaliteit. Je moet echt wel complexe projecten aankunnen, flexibel kunnen werken en in de sales een kameleon zijn. Elk bedrijf vergt een andere aanpak en je naadloos aanpassen is een kunst. We werken hard, maar er heerst ook een teamgevoel. Je werkt echt wel in een fijne omgeving met leuke collega’s en in een vertrouwelijke sfeer. Je kunt op elkaar rekenen, stoom aflaten en er opnieuw vol tegenaan gaan achteraf.

En waarom voel jij je als sales bij NORRIQ als een vis in het water?

De mentaliteit binnen het bedrijf past perfect bij me. Ik voel me een interne ondernemer die een neus heeft voor opportuniteiten en elke dag wil winnen. Vaak in teamverband, maar ik weet de autonomie ook wel te waarderen. Af en toe verliezen hoort er jammer genoeg ook bij. Dat houdt je scherp. En dan helpt het om me even te kunnen uitleven op de kicker of met darts. Collega’s genoeg die je daarin kunt aftroeven.

 

Werken bij NORRIQ?