Wat zijn de voordelen van een PIM-systeem bij het upgraden van uw ERP?

Met Product Information Management beheert u professioneel al uw productdata. Zo bevordert u uw interne processen en bent u een stapje voor met het beheren van alle e-commerce gegevens. Als u uw productdata scheidt van uw ERP-project, zal het implementeren van het project gemakkelijker en goedkoper verlopen. Lees er hier meer over.

Blog over PIM en ERP

U vraagt zich misschien af hoeveel verschillende IT-systeem er nodig zijn in een organisatie. Investeren in digitale kracht en structuur zal altijd afhangen van de balans tussen de voordelen die u er uit kan halen en de prijs die u ervoor moet betalen. Als het gaat over de productgegevens van het bedrijf, bestaat de neiging om het beheer ervan te scheiden in een PIM-oplossing.

PIM in symbiose met ERP

Wat kunnen de economische voordelen zijn?

Als u gaat upgraden van NAV naar Dynamics 365 Business Central, kunnen kosten verlaagd worden dankzij een PIM-tool die uw productdata beheert. Dit zal naar alle waarschijnlijkheid betekenen dat de kosten voor het ontwikkelen en gebruiken van de ERP-oplossing zullen dalen. Wanneer alleen transactiegegevens in het ERP-systeem zitten, zullen de prestaties verbeteren en zal het gemakkelijker en veiliger zijn om te upgraden.

In veel gevallen zal het brengen van de PIM-oplossing niet duurder zijn, omdat wat u hier investeert, bespaart op ERP-ontwikkeling en -implementatie.

Producten vrijgeven wanneer ze er klaar voor zijn

Er zijn ook voordelen bij de dagelijkse handelingen. Bijvoorbeeld bij het in gebruik nemen van nieuwe producten. Gegevens kunnen continu worden verzameld in de PIM-oplossing en door gebruik te maken van de mogelijkheid om een releaseproces te configureren, wordt het product pas vrijgegeven als aan de gedefinieerde vereisten ervoor wordt voldaan. De release kan automatisch worden ingesteld.

Met deze aanpak vermijdt u veel irrelevante productgegevens en producten in uw ERP-systeem.

U kan zeker zijn van de meest recente productdata

De interactie tussen Business Central en de PIM-oplossing betekent ook dat de gegevens van brochures, datasheets en dergelijke verbonden zijn met uw ERP-systeem. Dit zorgt ervoor dat alle gegevens in uw materiaal voor klanten en prospects correct en up-to-date zijn.

Eenvoudig om op maat van de klant te werken

De oplossing ondersteunt ook de mogelijkheid om snel catalogi, prijslijsten en datasheets te genereren met inhoud en prijzen op maat van specifieke klanten. Hier worden prijzen, assortiment, klant- en voorraadinformatie rechtstreeks opgehaald uit Dynamics 365 Business Central om het risico op fouten te minimaliseren.

Alle productgegevens worden op 1 plek behandeld en onderhouden

Wanneer u rechtstreeks in Dynamics 365 Business Central met het PIM-systeem werkt, kunt u:

  •  al uw productinformatie beheren vanaf één plek. Zoals beschrijvingen, technische specificaties, afbeeldingen, videomateriaal en nog zoveel meer,
  •  de benodigde materialen in een afdrukbaar PDF-formaat maken, en
  •  productgegevens exporteren naar apps, websites, webshops en online portals.

Onmisbaar als je een webshop hebt

Als u een aantal producten aanbiedt, kan het zinvol zijn om naar een PIM-oplossing te zoeken. En het is essentieel als u uw producten via een webshop verkoopt, of je nu op de B2C- of B2B-markt zit.