Jaar na jaar breekt e-commerce nieuwe records en laat het zowel in België als internationaal een miljardenomzet en recordgroei optekenen. Ondanks het enorme potentieel en de vraag van klanten naar online aankoopmogelijkheden zijn nog veel te weinig ondernemingen op de trein gesprongen. We hebben te lang als een koe naar een trein staan gapen naar de Nederlanders. Tijd voor actie! Maar wat kan je doen?

Veel te weinig ondernemingen zijn ermee gestart

Vandaag de dag verwachten uw klanten dat ze uw producten online kunnen kopen en dat ze zichzelf kunnen bedienen op elk moment van de dag. Toch zijn er nog veel te weinig ondernemingen bezig met e-commerce. Slechts 26% van de Belgische bedrijven biedt e-commerce aan. Terwijl de helft van de Belgische B2B-bedrijven online aankoopt. Kortom, de e-commercemarkt biedt een enorm potentieel voor ondernemingen die e-commerce integreren in hun bedrijf.

 

Zorg ervoor dat u open bent wanneer uw klanten willen kopen

Een van de voordelen van e-commerce is dat uw onderneming altijd open is als de klant zin heeft om te kopen, ongeacht de plaats en het tijdstip. Bovendien spaart u met e-commerce een heleboel administratie uit. De klanten voeren hun orders namelijk zelf in, en alle bestel-, facturerings-, voorraad- en logistieke processen tussen de webshop en ERP kunnen worden geautomatiseerd.


Geef de klant een centrale plaats

Behalve de tijd die u op administratie bespaart, kunt u uw klanten ook een self-service aanbieden om het verschil te maken met uw concurrenten Dankzij de self-service krijgen uw klanten eenvoudig 24/7/365 toegang tot productinformatie, prijzen, de leverings- en bestelstatus, maar ook tot hun aankoophistoriek, retourservice, enz.

Door de aankopen en voorkeuren van de klant te analyseren, kunt u uw klanten ook nieuwe, relevante producten en diensten aanbieden. Bovendien kunt u uw assortiment, klantenservice, leveringsvoorwaarden, prijzen en kortingen aanpassen aan de behoeften van individuele klanten. Dat biedt u nieuwe mogelijkheden om uw klanten een centrale plaats te geven en klantentrouw te stimuleren. Indien u het goed aanpakt, heeft u zelfs de kans om nieuwe behoeften te creëren bij de klant.


Begin met export

Veel Belgische ondernemingen kunnen ook zoals de Nederlanders over de landsgrenzen heen gebruik maken van het potentieel van de stijgende e-commerceverkoop. Het is veel goedkoper om online buiten de landsgrenzen te verkopen dan om fysieke verkooppunten in te richten

 

Een logische volgende stap

Het potentieel is enorm. Uw bestaande klanten vragen online aankoopmogelijkheden, en veel van uw nieuwe klanten verwachten dit ook. E-commerce is een logische volgende stap voor uw onderneming, en het is gemakkelijker dan u denkt om ermee aan de slag te gaan.

 

Wilt u inspiratie opdoen rond e-commerce?

 

VERMIJD VERGISSINGEN BIJ HET KIEZEN VAN EEN E-COMMERCEOPLOSSING? SCHRIJF U IN VOOR ONZE WEBINAR OP 7 DEC 

E-handel ecommerce webshop self-service Online køb Click to like!

NORRIQ

Your Business - Simplified

NORRIQ Belgium helpt organisaties met de automatisering van hun bedrijfsprocessen. Als Microsoft Gold Partner biedt het diensten, implementatie en ondersteuning voor ERP- en CRM-systemen, e-commerce, business intelligence en hosting van applicaties. Met meer dan 100 hoogopgeleide mensen in Tremelo en Lummen biedt NORRIQ gespecialiseerde oplossingen voor financiële en commerciële afdelingen, en ook voor de drankensector (Drink-IT), project-en servicebedrijven, ledenorganisaties, productiebedrijven en groothandels.