Microsoft lanceerde zopas een nieuwe versie van Microsoft Dynamics NAV: Microsoft Dynamics 365 Business Central. Dé cloudoplossing van Microsoft met behoudt van dezelfde functionaliteiten als Microsoft Dynamics NAV 2018.

Met Dynamics 365 Business Central biedt Microsoft nu één bedrijfstoepassing onder één naam aan, ongeacht of het nu om de cloud of lokale “on premise” versie gaat. Vanaf 2 april 2018 zal de cloudversie ook uitgerold worden in Nederland en België.

Tijdens de “Directions ASIA 2018 Partner Conference” in maart deed Microsoft de plannen uit de doeken voor de toekomst van Microsoft Dynamics NAV. Op 21 december 2017 lanceerde Microsoft Dynamics NAV 2018 en kondigde even daarvoor aan dat ze ook een Dynamics NAV 2018R2 versie en een Dynamics 365 “Tenerife” tijdens de lente van 2018 op de markt zouden brengen. “Tenerife” gold toen als Microsofts codename voor de cloudversie van Dynamics NAV, terwijl Dynamics NAV de “on premise” - lokaal geïnstalleerd of gehost – toepassing is.

Door de komst van Dynamics 365 Business Central verdwijnt de afzonderlijke versie van Dynamics NAV 2018R2. In plaats daarvan zullen de maandelijkse cumulatieve updates uitgebreid worden met nieuwe functionaliteiten, zoals bijvoorbeeld de ondersteuning van GDPR. Die nieuwe functies komen er in plaats van de gebruikelijke cumulatieve updates met uitsluitend foutencorrecties.

Tegen het einde van jaar nemen we dus afscheid van de merknaam NAV omdat Business Central – innovatiever en sterker dan ooit ervoor - zowel de cloud als de on premise versie dekt.

Microsoft Dynamics 365 Business Central zal 2 prijsformules hanteren:

  • Essential: met Financieel Management, Customer Relationship Management, Supply Chain Management, Human Resources, project management en andere kleinere functionaliteiten zoals meerdere talen, Intrastat reporting en integratie met Oulook.
  • Premium: alles wat Essential biedt, incluis Service Order Management en Manufacturing.

Nieuw is ook de gebruikersaccount “Team Member”. Een “Team member kan bepaalde bestanden lezen, bepaalde rapporten draaien en een aantal zaken gerelateerd aan zijn functie zelf beheren. Denk aan tijdsregistratie en goedkeuringen.

Met andere woorden, er zal geen enkel domein dat we vandaag kennen van Dynamics NAV ontbreken in Business Central. Wanneer Business Central volledig is uitgerold, zullen er wellicht meer domeinen en functionaliteiten – zoals short-cuts voor de web/app klanten, beter gebruik van AI en geüpdate gebruikerservaringen -  beschikbaar zijn.

Click to like!

NORRIQ

Your Business - Simplified

NORRIQ Belgium helpt organisaties met de automatisering van hun bedrijfsprocessen. Als Microsoft Gold Partner biedt het diensten, implementatie en ondersteuning voor ERP- en CRM-systemen, e-commerce, business intelligence en hosting van applicaties. Met meer dan 100 hoogopgeleide mensen in Tremelo en Lummen biedt NORRIQ gespecialiseerde oplossingen voor financiële en commerciële afdelingen, en ook voor de drankensector (Drink-IT), project-en servicebedrijven, ledenorganisaties, productiebedrijven en groothandels.