Tijd voor PIM? 4 tekens die u niet over het hoofd mag zien.

Als u veel producten hebt, of als u veel kanalen hanteert, kan het duur zijn om lang te wachten met een PIM-oplossing die effectief alle productinformatie in één systeem verzamelt. We hebben 4 signalen verzameld die aantonen dat u klaar bent voor PIM.

Man werkt aan project

Herkent u dit?  

  1. Het ontbreekt u aan overzicht. Uw productgegevens worden verwerkt via e-mail, spreadsheets, portals en Word-documenten, maar u mist een algemeen overzicht. Uw productgegevens zijn verspreid over vele verschillende systemen en u besteedt veel te veel tijd aan het vinden van de nieuwste versie van specifieke productgegevens.  

  2. Er zitten fouten in uw productgegevens en het is moeilijk om gegevens in verschillende systemen bij te werken en te onderhouden. Dit maakt het moeilijk om een ​​hoge gegevenskwaliteit en consistentie te garanderen. 

  3. U wilt uw producten laten groeien en deze verkopen via meerdere kanalen, maar het distribueren van gegevens over verschillende verkoopkanalen is omslachtig en tijdrovend.  

  4. Uw ERP-systeem heeft zijn limiet bereikt. Het systeem is al lang op uw behoeften afgestemd, maar heeft nu een kritiek punt bereikt waar het systeem "besmet" is met teveel gegevens die niet in het systeem thuishoren en die omslachtig en moeilijk te onderhouden zijn. 

Herkent u enkele van deze problemen? Dan is het waarschijnlijk tijd om een ​​PIM-oplossing te overwegen. 

Wat is een PIM-systeem? 

PIM staat voor Product Information Management en deze oplossing combineert alle productinformatie in één systeem, zodat u altijd "één bron van waarheid" hebt. Dankzij PIM krijgt u een productdatabase die uw ERP-systeem verbindt met alle andere kanalen die gegevens bevatten. Dit betekent dat u één systeem krijgt waar u uw gegevens kunt bijwerken en de wijzigingen eenvoudig kunt exporteren naar alle verkoopkanalen en andere plaatsen waar ze moeten worden gebruikt, zoals uw webshop, online marktplaatsen, catalogi, prijslijsten, Excel, etc. 

De oplossing vereenvoudigt de workflow aanzienlijk en creëert een overzicht van al uw productgegevens. Tegelijkertijd zorgt het voor een hoge datakwaliteit en consistentie tussen de kanalen. 

Integratie is cruciaal 

Het is van cruciaal belang dat uw PIM-oplossing is geïntegreerd met uw ERP-systeem, zodat de basis is gebaseerd op gegevens van het ERP-systeem. Met een sterke PIM-oplossing kunt u ook transactiegegevens en kanaalgegevens scheiden, zodat het ERP-systeem kan doen waar het goed in is, namelijk transactiegegevens verwerken. Terwijl de PIM-oplossing de gegevens met betrekking tot marketing- en verkoopkanalen verwerkt. Op die manier "besmet" u uw ERP-systeem niet met onnodige gegevens. 

PIM als strategisch voordeel 

Het beheren van uw productgegevens heeft vele voordelen. Naast de duidelijke voordelen voor de commerciële afdelingen die aanzienlijk eenvoudigere workflows en overzicht krijgen, ervaren de meeste ook een toename van de omzet en een veel snellere time-to-market. 

Hoge datakwaliteit is nog nooit zo belangrijk geweest in een verbonden, digitale wereld. Ook zorgen minder fouten in uw productgegevens voor minder vragen van verwarde klanten - en minder gemiste kansen. Op de juiste manier geïmplementeerd, zal PIM waarde creëren voor het hele bedrijf. 

Als u meer wilt weten, neem dan gerust contact met ons op. We hebben veel ervaring met PIM en we laten u hier u graag van profiteren. 

 

Klik hier om meer te weten te komen over PIM