Heftruckverdeler B-CLOSE kent exponentiële groei dankzij NORRIQ

B-CLOSE verkoopt, verhuurt en onderhoudt hef- en magazijntrucks aan meer dan 1.300 klanten over heel België.  Zowel de 115 servicetechniekers als de 65 bedienden van het bedrijf zoeken dag in dag uit naar de beste oplossing voor elke klant. Om binnen- en buitendienst naadloos op elkaar te laten aansluiten en waar mogelijk te automatiseren, deed CEO Eric Maertens beroep op NORRIQ.

ROI: De voordelen op een rij

  • Aanzienlijke omzetstijging: 20 miljoen euro op 5 jaar tijd.
  • Tijds- en kostenbesparing door een efficiënte planning van het technisch team op het terrein dankzij de Field Service app. Klanten worden snel en accuraat geholpen zodat hun bedrijfsactiviteit niet stilvalt.
  • Groei in medewerkers: Dankzij de NORRIQ Field Service-installatie kent B-CLOSE een stijging van 80 naar 115 techniekers, terwijl het aantal bedienden met 10% steeg.
  • Automatische bevoorrading van de servicevoertuigen door een logistieke partner die - wanneer nodig - ’s nachts de stock opnieuw aanvult in de voertuigen bij de techniekers thuis zodat zij zich tijdens de werkuren 100% kunnen concentreren op de klant.
  • Heldere rapportering en real time inzicht voor snelle en onderbouwde managementbeslissingen met Business Intelligence.

Het unieke dienstenpakket van B-CLOSE

CEO Eric Maertens: “B-CLOSE biedt een totaalservice aan waarbij de klant volledig zelf de inhoud van zijn product bepaalt. Wij nemen zowel de levering en configuratie van de truck voor onze rekening maar ook een volledig dienstenpakket zoals verhuur, periodiek onderhoud of full service contracten voor onze rekening. Met meer dan duizend klanten hebben wij dus heel wat gegevens – zowel over de machines als over de klanten – te verwerken. Een doorgedreven automatisatie drong zich dan ook op.”

Via een marktanalyse kwam CEO Eric Maertens terecht bij NORRIQ omwille van hun ervaring in de autoleasesector. “Wij bieden verschillende verhuurformules aan, al dan niet met fluctuerende tarieven. Daarnaast doen wij ook aan doorverhuur van derden. Daar komt heel wat logistiek werk bij kijken, en dan zijn we nog niet aan het verkopen. Daarnaast zijn wij voornamelijk een servicebedrijf.”

Altijd zicht over wie zich waar bevindt

Met 115 techniekers op de baan die instaan voor 1300 Belgische klanten is een accurate planning van de resources een noodzaak. “Met NORRIQ Field Service hebben we continu zicht welke technieker zich waar bevindt. We gaan er prat op onze klanten binnen de 4 uur te bedienen zodat we continuiteit van hun business kunnen verzekeren. Field Service geeft een volledig overzicht van taken en routes in een interactief dashboard. Hierdoor kunnen we makkelijk en snel coördineren en heel kort op de bal spelen als er zich wijzigingen voordoen.”

Intuïtieve en gebruiksvriendelijke mobiele app

Als de technieker bij de klant toekomt registreert hij op de Field Service app hoeveel uren hij besteedt, het aantal activiteiten die hij verricht en welke materialen hij heeft gebruikt. Het is nodig dat de app heel gebruiksvriendelijk en intuïtief is. Hoe meer opzoekwerk de technieker heeft, des te meer fouten er kunnen worden gemaakt. De hoofdtaak van de technieker is natuurlijk het onderhoud of het herstel van de heftrucks. “Kortom, onze techniekers zijn goed in sleutelen, maar niet in IT. Met de NORRIQ Field Service app kan dat eenvoudig en correct.”

Snelle facturatie

De mobiele Field Service app synchroniseert continu met de klantendienst op kantoor. Bij de verkoop en verhuur van heftrucks zijn er verschillende Service Level Agreements van kracht en zijn er ook vaak lange betaaltermijnen. Doordat alles automatisch synchroniseert kan er heel snel gefactureerd worden.

Geautomatiseerd stockbeheer voor een optimale dienstverlening

“Aangezien onze diensten zo uniek zijn, is een efficiënt stockbeheer belangrijk. Zo hebben wij niet enkel 3 vaste stockruimtes, maar gebruiken wij de bestelwagens van de techniekers ook als stock. De techniekers geven op afstand via een mobiele Field Service-applicatie door welk werkmateriaal zij nodig hebben, en de bestelling wordt door de logistieke dienst afgehandeld. De stock van de servicevoertuigen worden letterlijk ’s nachts bij aangevuld,” gaat de CEO verder.

Heldere rapportering voor meer inzicht

B-CLOSE gebruikt het systeem tot slot ook om automatisch heldere rapporten te extraheren uit de veelheid aan informatie: welke machines vertonen het vaakst defecten? Wat is het nettorendement bij verhuur? Hoe kunnen we vermijden dat de techniekers te veel tijd in de wagen doorbrengen? Hierbij worden zij ondersteund door Business Intelligence.

Betrouwbare partner met sectorkennis aan de basis voor groei

“Het Field Service-systeem dat NORRIQ voor ons ontwikkelde is het kloppende hart van onze organisatie. De consultants bij NORRIQ denken actief mee om onze specifieke uitdagingen te vertalen naar een werkbaar 360° bedrijfssysteem. Als Microsoft-partner bracht het een innovatief, intuïtief en toekomstveilig systeem dat de groei van B-CLOSE garandeert. Het bespaart ons niet alleen tijd en moeite, maar ook heel wat kosten. Zonder automatisering was er op vijf jaar tijd ongetwijfeld geen stijging van 20 miljoen euro geweest.”

Meer weten?

Ontdek hier meer over NORRIQ's oplossingen voor diensten op het terrein. Of grasduin in onze andere klantenverhalen en laat u inspireren.

NAAR FIELD SERVICE

NAAR OVERZICHT KLANTENVERHALEN