Sales app en CRM verbeteren de salesproductiviteit, rapportering en klantenopvolging bij Trenker

Het bestaande op maat ontwikkeld CRM-systeem van Trenker was onoverzichtelijk geworden en de mogelijkheden waren eerder beperkt. Het farmaceutisch bedrijf zocht daarom een CRM die makkelijk zou integreren met het toekomstige ERP-pakket. Het nieuwe CRM-systeem moest ook makkelijk zelf uit te breiden en aan te passen zijn volgens de specifieke noden. Trenker wou bovendien een mobiele applicatie aan het systeem koppelen om de efficiëntie van de vertegenwoordigers op de baan te verhogen.

De voordelen op een rij

  • Microsoft Dynamics CRM is een kostenefficiënt systeem dat veel minder maatwerk vereist..
  • De mobiele applicatie is gebruiksvriendelijk en verhoogt de efficiëntie van het salesteam.
  • Medewerkers kunnen gemakkelijk en snel zelf wijzigingen doorvoeren in de backoffice van het CRM-systeem, zodat ze daarvoor niet langer afhankelijk zijn van een externe partij.
  • Vertegenwoordigers hebben altijd up-to-date klantengegevens door de integratie van de CMF-database van dokters en apothekers.
  • Dankzij de planningsmodule en de overzichtelijke rapporteringsmogelijkheden van het systeem is er een veel betere klantenopvolging mogelijk.

Alle info centraal en altijd toegankelijk

Trenker werkt met een dertigtal vertegenwoordigers die farmaceutische producten voorstellen en/of verkopen aan apothekers, dokters en kappers verspreid over het land. Zij kunnen hun planning, klantenfiches en rapporten raadplegen via de NORRIQ Farma Sales app, een mobiele CRM-applicatie. Ook bestellingen worden ingegeven in het systeem, dat alle gegevens direct synchroniseert en automatisch een bevestiging stuurt naar de klant. 

“De mobiele applicatie van NORRIQ is beschikbaar op de tablets van alle vertegenwoordigers", zegt Veerle Vandenbussche, Sales Manager bij Trenker. "Via een geïntegreerd actieplan hebben ze een volledig overzicht van de klanten die ze moeten bezoeken per regio. De duidelijke visuele weergave toont in een oofopslag met wie ze dringend contact moeten opnemen. Hun efficiëntie is enorm gestegen en het management kan alles goed opvolgen dankzij de uitgebreide rapporteringsmogelijkheden.

Integratie met Outlook en CMF-database:
gebruiksgemak als troef

De vertegenwoordigers kunnen zichzelf taken toewijzen in het systeem en een planning opmaken. Dankzij de integratie met Microsoft Outlook zien de vertegenwoordigers hun taken ook automatisch in hun agenda verschijnen. NORRIQ integreert ook met de CMF-database die alle dokters en apothekers bevat. Zo blijven de klantengegevens bij Trenker altijd up-to-date.

Ook voor de medewerkers in de backoffice biedt het systeem tal van voordelen. "We kunnen gemakkelijk prijsveranderingen en speciale acties ingeven in het systeem. Bij het oude systeem was het bedrijf daarvoor afhankelijk van een externe partner, nu kunnen we alle prijsstructuren zelf beheren. Dat gaat veel efficiënter en bespaart een hoop tijd", zegt Veerle. "De integratie met de verschillende applicaties en het gebruiksgemak zijn enorme voordelen van het nieuwe systeem. We krijgen veel meer gedaan in dezelfde tijd."

 

Gekozen voor ervaren partner

De ervaring van NORRIQ met gelijkaardige projecten in de farmaceutische sector en hun expertise overtuigden Trenker om voor hen als IT-partner te kiezen. 

"Dankzij hun ervaring konden ze goed met ons meedenken en zelf inetressante voorstellen lanceren. Daardoor moesten we niet helemaal van nul beginnen en konden we het project in een heel korte tijdsspanne succesvol afronden. We bekijken om het systeem ook in Nederland en Frankrijk te implementeren, daarvoor doen we zeker weer een beroep op de NORRIQ-experts, besluit Veerle Vandenbussche.