AI in field service: de ondersteuning van de toekomst

De field service van vandaag valt niet te vergelijken met die van een tiental jaar geleden. De digitalisatie zet zich voort in snel-tempo en de field service medewerker krijgt steeds meer en intelligentere tools ter beschikking. Het einde? Dat is nog lang niet in zicht. Ontdek alvast deze trends!

In Microsoft 365 for Field Service zitten al een heleboel innoverende functies, zoals AI voor de ondersteuning van eerstelijnsmedewerkers en heel wat planningstools, maar de toekomst oogt nog veel mooier en completer. Wij lichten er enkele toepassingen uit waar field service in de toekomst ongetwijfeld gebruik van gaat maken.  

Microsoft Hololens 2  

Al van een hololens gehoord? Indien dat nog niet het geval is, komt daar in de nabije toekomst ongetwijfeld verandering in. Door de mixed technologie van deze virtual reality tilt u uw field service engineers naar een hoger niveau. Deze intelligente technologie verrijkt de beelden die uw engineers waarnemen immers met waardevolle info dankzij een functionele bril. Wanneer was het laatste onderhoud, wat is er toen gebeurd en waren er eerder mankementen? Via de Hololens krijgt u het allemaal mee. Bovendien kan er ook onmiddellijk de hulp van een virtuele expert bijgehaald worden, zonder tijd te verliezen of de handen te moeten vrijmaken. Reken maar de tijds- en efficiëntiewinst uit. Met de Hololens 2 van Microsoft haal je de hardware alvast in huis om dit mogelijk te maken.  

Augmented en Virtual Reality  

De hololens mag dan aan een opmars bezig zijn, ook andere AR- en VR-toepassingen winnen steeds meer terrein in de field service sector. Zo krijgt de field service medewerker steeds meer in real-time toegang tot documentatie, beelden en multimedia die verrijkt worden met relevante informatie. Dit zorgt er niet enkel voor dat er sneller en efficiënter gewerkt wordt, ook op het vlak van veiligheid worden zo fikse stappen vooruit gezet. VR en AR gidsen de field service engineers door het onderhoudsproces, voorkomen vergetelheden en fouten. Externe ondersteuning is met een druk op de knop mogelijk en meekijken vanop afstand is een evidentie.  

Connected service  

Hierbij denken we aan Connected Field Service van Microsoft. Deze technologie maakt het mogelijk om te anticiperen op problemen door continu te monitoren en voorspellingen te maken. Hiermee worden problemen en uitval voorkomen, essentieel in het field service proces. Connected service combineert IoT-diagnoses, planning, en machineparkbeheer en -onderhoud in één. Zo wordt het mogelijk automatisch onderhoudsfrequenties in te plannen in de agenda van de field service engineer en dit gebaseerd op effectieve data, waardoor een onderhoud altijd tijdig wordt uitgevoerd. Omdat er real-time info is kan er ook steeds een field service medewerker met de juiste expertise ter plaatse gestuurd worden. De oplossingen die Microsoft hiervoor aanreikt zijn Connected Field Service for Azure IoT Central, Connected Field Service for Azure IoT Hub en voor non-Azure gebruikers.  

Uw field service naar een hoger niveau tillen?  

De technologieën van de toekomst integreren en uw field service klaarmaken om nog meer het verschil te maken? Ontdek de meerwaarde van Microsoft 365 for Field Service.  

Contacteer ons en we tonen u graag een demo, eerdere realisaties en best practices.

Maak uw field service future-proof.